همه چیز در مورد فتوشاپ و کاربرد های آن

آموزش و دانلود بهترین و پرطرفدارترین نرم افزارهای دنیا

همه چیز در مورد فتوشاپ و کاربرد های آن

آموزش معرفی نرم افزار فتوشاپ - (رایگان)


فتوشاپ چیست؟

فتوشاپ که به نظر هنرمندان گرافیک یک نرم افزار جادویی است، یکی از محبوب ترین نرم افزار های ویرایشگر تصاویر میباشد که در دامنه ی بسیار وسیعی از فعالیت های گرافیکی کاربرد دارد. کاربران به وسیله ی این نرم افزار، تصاویر مختلف را ویرایش می کنند، برش میزنند، تغییر رنگ میدهند و بسیاری از کارهای متفاوت دیگر را میتوانند انجام دهند.

یکی دیگر از ویژگی های مثبت این نرم افزار نسبت به سایر برنامه های ویرایشگر این است که فایل هایی با فرمت PSD (فرمت خروجی فتوشاپ) را میتوانند در نرم افزار هایی نظیر ایلاستریتور، افترافکت، پریمیر و سایر محصولات شرکت Adobe اجرا کنند. با توجه به این ویژگی، از فتوشاپ گاها در زمینه های دیگر نظیر انیمیشن استفاده میگردد.

 

چرا باید فتوشاپ یاد بگیریم؟

امروزه در بازار کار مرتبط با فتوشاپ، حرفه ای بودن در این نرم افزار یک امتیاز برای افراد جویای کار محسوب میشود و برای کارفرمایان بسیار مهم است که شما بر این نرم افزار تسلط کافی را داشته باشید.

کار کردن با فتوشاپ به دلیل داشتن ابزار گوناگون فرصت آزمون و خطا را در اختیار شما قرار میدهد و باعث افزایش خلاقیت شما میگردد. بنابراین اگر شغل و مهارت شما مرتبط با طراحی است، حتما فتوشاپ را فرا بگیرید و با تمرین مستمر سعی کنید حرفه ای شوید.

 

کاربرد های فتوشاپ چیست؟

اگر نگاهی به اطراف خودمان بیندازیم، به احتمال زیاد یکی از محصولات طراحی شده توسط نرم افزار فتوشاپ را خواهیم دید.

عکس های خاطره انگیز،کارت ویزیت ،پوستر های تبلیغاتی ،بنرها ،سربرگ ها، طراحی رابط کاربری سایت ها و اپلیکیشن ها یا UI Design، تصاویر شبکه های مجازی، جلد نشریات و خیلی چیز های دیگر که حتی به چگونگی مراحل تولید آن فکر نکردیم، توسط این نرم افزار قدرتمند ساخته شده اند. در ادامه چند مورد از مهمترین کاربرد های فتوشاپ شرح میدهیم.

 

 

انواع نرم‌افزار فتوشاپ

در کل، نسخه‌های اصلی ارائه شده از این نرم‌افزار شامل موارد زیر می‌شود:

Adobe Photoshop Elements

 
Adobe Photoshop Elements

یک ویرایشگر گرافیکی سطح پایین به حساب می‌آید. خرید آن معمولاً ارزان‌تر از ادوبی فتوشاپ است، اما خدمات کمی را ارائه می‌دهد. البته این خدمات هنوز هم مفید هستند، المان‌های آن بر ارائه ابزارهای ویرایش عکس که ساده‌تر از نرم‌افزار اصلی هستند، تمرکز دارد که هنوز هم مناسب است. شما می‌توانید از آن برای رفع سریع اثر قرمزی چشم، تغییر رنگ پوست یا از بین بردن لکه‌ها استفاده کنید. با این حال کاربرد چندانی برای طراحان گرافیک ندارد.

Adobe Photoshop Express

 
Adobe Photoshop Express 2020

نسخه موبایل فتوشاپ است، اگرچه برای ویندوز ۸ و بالاتر نیز موجود است. ارزان‌ترین نسخه فتوشاپ با افکت‌های آماده و امکانات کمتر نسبت به دیگر انواع فتوشاپ مناسب بر روی تلفن همراه است. این به این معنی است که بسیار ساده‌تر است، و یک طیف اساسی از کارکردهای ویرایش تصویر مانند کنتراست و ترفندهای در معرض نور، و رفع لکه‌ها را فراهم می‌کند. همچنین می‌توان متن را به تصاویر اضافه کرد.

Adobe Photoshop Touch

یک نسخه فتوشاپ است که مخصوص تبلت‌ها و دستگاه‌های لمسی طراحی شده‌است. این برنامه دارای بسیاری از ویژگی‌های ورژن رایانه‌ای است. Photoshop Touch برای اندروید و آی‌اواس موجود است. دو ورژن آی‌اواس وجود دارد که یکی طراحی شده برای آی‌پد و دیگری برای آیفون و آی‌پد تاچ است که هر دو نیازمند آی‌اواس ۶ یا ورژن‌های بالاتر هستند. ورژن‌های اندروید را می‌توان روی تمام دستگاه‌های اندروید (اندروید ۴ به بالا) و تبلت‌ها (اندروید ۳ به بالا) نصب کرد. لازم است ذکر شود که تولید این برنامه متوقف شده‌است.

پیشرفت هنر و تکنولوژی

 
نماد ویکی‌پدیا در حال ویرایش شدن در فتوشاپ

پس از ساخت و توسعه نرم‌افزار قدرتمند فتوشاپ این نرم‌افزار در میان مردم محبوب شناخته شد.

اما در ابتدا شروع کار، این نرم‌افزار رنگ و ابزارهای کاملی نداشت و در بعضی از به‌روزرسانی‌ها به دلیل مشکلات نرم‌افزار (در برنامه‌نویسی) مخاطبان ناراضی بودند و سعی می‌کردند از نسخه‌های پیشین استفاده کنند تا نسخه پایدار و جدیدی با امکانات بیشتر فرا برسد. برای مثال مشکل در خروجی گرفتن عکس، فرمت‌های محدود و…

اما امروزه شاهد این هستیم که این محصول قدرتمند شرکت ادوبی برترین نرم‌افزار در زمینهٔ ویرایش عکس به‌شمار می‌آید؛ بااین‌حال با کامل شدن امکانات، دستیابی به خواسته‌ها از یک عکس بیشتر می‌شود و در همین بین هنرها، سبک‌ها و شغل‌های زیادی به وجود آمده‌اند که البته امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند، مانند فتومونتاژ، فاین آرت، تایپوگرافی، کالیگرافی و …

اگر بخواهیم بطور علمی و در حیطه رشته گرافیک صحبت کنیم باید بگوییم که “همه کسانی که با گرافیک کامپیوتری سرو کار دارند، به نوعی محتاج این نرم‌افزار هستند. فتوشاپ ابزاری ست برای همه کسانی که در رایانه با گرافیک ثابت و حتی متحرک سرو کار دارند. گرافیست‌ها، ناشرین کتب و مجلات، چاپخانه‌ها، شرکت‌های تبلیعاتی، طراحان سایت، عکاس‌ها، نقاشان هنری طراحان نرم‌افزارها، انیمیشن سازها و …. به فتوشاپ احتیاج دارند

از دید گرافیکی نرم‌افزار فتوشاپ توانایی کار با چندین نمونه رنگی را دارد، که عبارت‌اند از نمونه‌های رنگی آرجی‌بی (RGB)، ال‌ای‌بی (LAB)، سی‌ام‌وای‌کی (CMYK)، سیاه‌وسفید و غیره.

پسوندها

 
یک پرونده PSD

فتوشاپ قادر به خواندن و نوشتن پرونده‌های تصویری در قالب‌هایی از قبیل TIFF ,GIF ,JPEG ,PNG, PDF, JPG، دایکام و غیره‌است. همچنین فرمت اختصاصی این نرم‌افزار پی‌اس‌دی (به انگلیسی: PSD) نام دارد (مخفف Photoshop Document یا سند فتوشاپ). پی اس دی یک تصویر را همراه با بسیاری از ویژگی‌ها آن مثل لایه‌ها، شفافیت، متن، کانال‌های آلفا و مسک‌هایی که بر روی لایه‌ها اعمال شده‌اند است. فرمت پی اس دی به کاربران فتوشاپ این امکان را می‌دهد که پروژه ویرایش شده خود را که به اتمام نرسیده در حافظه ذخیره کنند و بعداً در فرصتی مناسب دوباره بر روی آن پروژه کار کنند. در یک فایل لایه باز شما می‌توانید اجزا مختلف تصویر را جابجا کرده و در آن‌ها تغییر ایجاد کنید. فرمت پی اس دی در فتوشاپ توانایی ذخیره حداکثر پرونده با حجم دو گیگابایت و مقدار 30000X30000 پیکسل را دارد.

فرمت پی اس بی PSB (Large Document Format) توانایی ذخیره پرونده با حجم بیشتر از دو گیگابایت و مقدار بیشتراز 30000X30000 پیکسل را دارد.فایل‌های PSB همانند فایل‌های PSD امکان ذخیره به صورت لایه باز را دارند با این تفاوت که ابعاد تصاویری که در آن‌ها می‌تواند ذخیره شود بسیار بزرگ‌تر می‌باشد. بیشتر پسوند PSB برای کارهای سنگین و بزرگ مانند طراحی بیلبورد که کار سنگینی برای یک طراح می‌باشد را شامل می‌شود. فایل‌های PSB توانایی تغییر به Tiff برای امور چاپی و استفاده در دیگر نرم‌افزارها را برخوردارند. نسخه‌های قبل از CS فتوشاپ قادر به باز کردن این فرمت نیستند.

اسناد cloud با پسوند جدید psdc (مخفف Photoshop Document Cloud یا سند ابری فتوشاپ) ذخیره می‌شوند.

ارتباط با نرم‌افزارهای دیگر ادوبی

می‌توان پرونده‌های PSD, PSB و psdc را در سایر نرم‌افزارهای شرکت ادوبی مانند: بریج، لایتروم، این‌دیزاین و ایلوستریتور و… استفاده نمود.

فتوشاپ و ایلوستریتور

تفاوت اساسی میان فتوشاپ و ایلوستریتور در نوع ویرایش آن ها است. فتوشاپ یک ویرایشگر گرافیک شطرنجی (Raster graphics editor) است اما ایلوستریتور یک ویرایشگر گرافیک برداری (Vector graphics editor) است. ایلوستریتور که یک نرم افزار برداری است و از ریاضیات برای محاسبات خود پیروی می کند، برعکس فتوشاپ نرم افزاری پیکسلی است و محاسبات آن بر اساس پیکسل ها محاسبه می شود.از آنجایی که تصاویر از نظر تکنیکی حاصل یک سری فرمول هستند، می توانید بدون نگرانی آنها را بزرگ و کوچک کنید و حرکت و تغییر سایز دهید. برنامه اتوماتیک فرمولها را دوباره محاسبه کرده و تصویر نهایی را بدون هیچگونه افت کیفیتی نمایش می‌دهد. فتوشاپ برای ویرایش تصاویر و عکس‌های گرفته شده با دوربین است. در حالی که ایلاستریتور برای تصویرسازی و طراحی شکل‌های انتزاعی مورد استفاده قرار می گیرد.

قابلیت غیرمخرب Smart Object فتوشاپ نیز می تواند اشکال وکتوری پیچیده ای را وارد کند.

ویژگی‌های فتوشاپ

اگرچه در ابتدا فتوشاپ برای ویرایش عکس‌ها جهت چاپ روی کاغذ طراحی شده بود، اما به خاطر تنوع ابزارهایی که در اختیار کاربر می‌گذارد، از فتوشاپ به‌طور فزاینده‌ای برای تولید و ویرایش عکس‌ها در فرمت‌های دیجیتال (به خصوص برای استفاده در وب) استفاده می‌شود.

 
عکس ساخته‌شده با فتوشاپ

فتوشاپ همچنین با دیگر نرم‌افزارهای شرکت ادوبی برای ویرایش و ساخت انیمیشن و لوح‌های فشرده ارتباط قوی دارد. فایل‌ها در فرمت اختصاصی فتوشاپ پی‌اس‌دی می‌توانند به نرم‌افزارهای دیگر از قبیل ادوبی ایمیج‌ردی، ادوبی ایلاستریتور، ادوبی پریمیر پرو، ادوبی افتر افکتس و ادوبی مدیا انکودر صادر شوند و بالعکس، از آن‌ها به فتوشاپ وارد شوند. برای مثال، فتوشاپ CS (نسخه ۹) از ساخت منو و دکمه‌هایی برای دی‌وی‌دی حمایت می‌کند (که بعداً در نرم‌افزار ادوبی مدیا انکودر مورد استفاده قرار می‌گیرند)

در نسخه‌های پیشین، این نرم‌افزار همراه با نرم‌افزار دیگری به نام ادوبی ایمیج‌ردی نصب می‌شد که روی آماده‌سازی تصاویر برای وب تمرکز داشت. تنظیم دقیق فرمت، کیفیت، فشرده‌سازی تصاویر و انیمیشن در فرمت گیف از امکانات این برنامه بودند. بعد از خرید شرکت مکرومدیا توسط ادوبی و اضافه شدن برنامه فایرورکس بسته‌های نرم‌افزاری ادوبی، اکثر امکانات این برنامه با فتوشاپ ادغام شدند.

از دید گرافیکی نرم‌افزار فتوشاپ توانایی کار با چندین نمونه رنگی را دارد؛ که عبارت‌اند از نمونه‌های رنگی آرجی‌بی، ال‌ای‌بی، سی‌ام‌وای‌کی، سیاه و سفید و غیره.

فتوشاپ با ابزار براش و استفاده از رنگ شما را قادر به تولید تصاویر حرفه ای و رؤیایی می‌کند، با تولید براش‌های حرفه ای و مختلف می‌توانید تقارن و زیبایی را به تصاویرتان ببخشید

فتوشاپ قادر به خواندن و نوشتن پرونده‌های تصویری در قالب‌هایی از قبیل تیف TIFF، گیف GIF, جی‌پی ای چی JPEG، پی ان جی PNG و غیره‌است. هم‌چنین فرمت اختصاصی این نرم‌افزار پی‌اس‌دی (به انگلیسی: PSD) نام دارد (مخفف Photoshop Document یا سند فتوشاپ).

شهرت فتوشاپ به این دلیل است که فرمت پی‌اس‌دی به صورت گسترده استفاده می‌شود و تا حدی توسط نرم‌افزارهای رقیب حمایت می‌شود فرمت پی‌اس‌بی نسخه جدیدتری از فرمت قبلی است که برای فایل‌هایی با اندازه بیشتر از ۲ گیگابایت طراحی شده‌است.

از جمله قابلیت‌های اضافه شده در آخرین ورژن‌های منتشر شده از نسخه cc می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

 تمپلت‌های آماده برای طراحی برای انواع تخصص‌ها (وبسایت، اپلیکیشن و…)
 قابلیت ذخیره کردن سریعتر از استس‌های یک پروژه از بخش لایه ها
 اضافه شدن جستجوی سریع بین لایه‌ها، افکت‌ها، پنل تنظیمات جدید، بهبود کارایی شیفت، انتخاب سوژه با یک کلیک، نمونه‌گیری افزایشی هوشمند، حذف لرزش دست در عکس‌ها، گوشه‌های متنوع برای اشکال، پشتیبانی بهبود یافته از Smart Objectها، تولید کدهای CSS برای طراحی عناصر وب (بهبود یافته) و…

 بخش جذابی که در ورژنهای اخیر بیشتر به چشم می‌خورد قابلیت سلکت سریع و آسان در زیر مجموعه سابجکت سلکت است که باعث سرعت بیشتر کار بر روی تصاویر می‌شود.

فتوشاپ ابزاری بسیار قدرتمند در تشخیص رنگ‌ها و تغییر ساده تصاویر بر اساس نور است.

تایپ فارسی در فتوشاپ

یادگیری فتوشاپ در بوم رست

فتومونتاژ

یکی از قابلیت‌هایی که فتوشاپ را از سایز نرم‌افزارها متمایز می‌کند، تکنیک فتومونتاژ است. در این تکنیک شما با استفاده از ابزارهایی نظیر براش، پاک کن، ابزارهای روتوش و… می‌توانید تصاویر انتزاعی مختلفی را خلق کنید که در دنیای حقیقی وجود ندارند.

هوش مصنوعی فتوشاپ

چندسالی هست که قابلیت‌های ویژه ای به فتوشاپ اضافه شده‌است. به عنوان مثال Content - Aware به ما کمک می‌کند تا با کمک هوش مصنوعی فتوشاپ، شیئی را در تصویر حذف کنیم یا بخشی از تصویر که وجود ندارد را بسازیم. یا قابلیت Object Selection که با یک کلیک، سوژه مورد نظر ما را در تصویر انتخاب می‌کند و دیگر نیاز به دوربری تصاویر وجود ندارد.

۰ ۰
نمونه طیف رنگی ایجاد شده

ایجاد طیف رنگی در فتوشاپ (آموزش کامل گام به گام)

در این آموزش با نحوه ایجاد طیف های رنگی یا گرادیان ها در فتوشاپ آشنا خواهیم شد. در بسیاری از قسمت های فتوشاپ از طیف های رنگی استفاده می شود. ابزار Gradient امکان ترسیم طیف های رنگی از میان لایه ها یا نواحی انتخاب شده و یا از میان ماسک های لایه را فراهم می کند تا بتوانید انتقال های ملایمی از یک لایه به دیگری ایجاد کنید.

طیف های رنگی در فتوشاپ بسیار ارزشمند و پر کاربرد هستند، با استفاده از آنها می توانید متن ها و شکل ها را پر کنید، با تنظیم تصویر Gradient Map یک عکس را رنگ آمیزی کنید و یا افکت های رنگی با سبک لایه Gradient Overlay اضافه کنید و بسیاری موارد دیگر. طیف های رنگی یک روش عالی برای اضافه کردن حس و گیرایی بیشتر به یک تصویر یا طرح مسطح و یکنواخت می باشند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.